MPDスラスタ内の放電電流経路と推進性能に関する数値的検討

  • 川﨑 央
    東京工業大学 大学院総合理工学研究科 創造エネルギー専攻
  • 窪田 健一
    宇宙航空研究開発機構 航空技術部門
  • 船木 一幸
    宇宙航空研究開発機構 宇宙科学研究所
  • 奥野 喜裕
    東京工業大学 大学院総合理工学研究科 創造エネルギー専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Numerical Study on Discharge Current Path and Performance of a Magnetoplasmadynamic Thruster
  • MPD スラスタ ナイ ノ ホウデン デンリュウ ケイロ ト スイシン セイノウ ニ カンスル スウチテキ ケントウ

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抄録

The discharge current path and performance of a steady-state, self-field magnetoplasmadynamic (MPD) thruster using argon propellant have been examined under the assumption of temperature distributions on the cathode by axisymmetry two-dimensional magnetohydrodynamic (MHD) flow simulation with electrode sheath model as the boundary condition. The discharge current path in the thruster is affected not only by the Hall effect but also by the distribution of thermionic emission from the cathode. When the cathode temperature is decreased from the tip to the root, the discharge current shifts to the cathode tip, which mitigates the current concentration toward the cathode root due to the Hall effect. Then, the thrust is increased as well as the input power, and the thrust efficiency is almost the same as that under the constant temperature distribution on the cathode.

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