アクセスログに対するPageRankを用いた解析と考察

  • 纐纈 友浩
    大阪府立大学大学院 工学研究科 知的信号処理研究グループ
  • 柳本 豪一
    大阪府立大学大学院 工学研究科 知的信号処理研究グループ
  • 吉岡 理文
    大阪府立大学大学院 工学研究科 知的信号処理研究グループ

書誌事項

タイトル別名
  • Access Log Analysis with PageRank
  • アクセスログ ニ タイスル PageRank オ モチイタ カイセキ ト コウサツ

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抄録

In recent years, access log analysis for marketing is great demand, since access log data have information about users' behaviors. If you get users' behaviors, you can recommend efficient information or the optimization of Web sites. In this paper, the main object is discovering knowledge on customers' behaviors in their purchase processes from access log data on an EC(Electric Commerce) site. We construct a network from the access log data and measure the importance of Web pages analyzing the network with PageRank algorithm. Since the network represents customers' transition information, we can evaluate the Web pages according to customers' behaviors. We confirmed that the proposed method found rival products and customers' behavior differences among product categories. We also confirmed that a rank generated with our proposed method was different from ones generated with comparative approaches; PV and Staying time.

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