Gd系バルク高温超電導体を用いた同期モータ

  • FELDER Brice
    Department of Marine Electronics and Mechanical Engineering, Tokyo University of Marine Science and Technology
  • 都築 啓太
    東京海洋大学大学院海洋科学技術研究科応用環境システム学専攻
  • 三木 基寛
    東京海洋大学大学院海洋科学技術研究科応用環境システム学専攻
  • 和泉 充
    東京海洋大学大学院海洋科学技術研究科応用環境システム学専攻

書誌事項

タイトル別名
  • Advances in a Gd-Bulk HTS Synchronous Motor
  • Gdケイ バルク コウオン チョウデンドウタイ オ モチイタ ドウキ モータ

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抄録

In this article, the development progress of our GdBaCuO 30-kW-grade bulk HTS motor is presented. Two main features will be described here: the addition of the bulk HTS field poles using magnetic particles, and the amelioration of the condensed-neon cooling system through the addition of a gaseous helium phase. Owing to this new cooling procedure, the cooling time of the motor was reduced by more than 30% and the flux decay following the in-situ magnetization of the bulk HTS was halved. The addition of magnetic particles into the Gd-123 bulks allowed a 1.1- to 1.4-fold trapped flux density and an additional reduction of the flux decay from 7% to approximately 4% after five hours of synchronous operation under an AC field.

収録刊行物

  • 低温工学

    低温工学 46 (3), 89-93, 2011

    公益社団法人 低温工学・超電導学会 (旧 社団法人 低温工学協会)

被引用文献 (1)*注記

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参考文献 (25)*注記

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