自動列車運転装置を用いた省エネルギー運転制御手法の実証試験

  • 渡邉 翔一郎
    独立行政法人自動車技術総合機構交通安全環境研究所
  • 佐藤 安弘
    独立行政法人自動車技術総合機構交通安全環境研究所
  • 古関 隆章
    東京大学 大学院工学系研究科電気系工学専攻
  • 水間 毅
    東京大学 大学院新領域創成科学研究科先端エネルギー工学専攻
  • 田中 龍治
    (株)日立製作所 鉄道ビジネスユニット
  • 宮路 佳浩
    (株)日立製作所 鉄道ビジネスユニット
  • 磯部 栄介
    日本地下鉄協会 リニアメトロ推進本部

書誌事項

タイトル別名
  • Vehicle Test for Verifying Energy-Saving Train Control Based on Automatic Train Operation System
  • ジドウ レッシャ ウンテン ソウチ オ モチイタ ショウエネルギー ウンテン セイギョ シュホウ ノ ジッショウ シケン

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抄録

<p>Recently, there has been an increasing interest in energy saving operations in railway systems due to its significant advantages compared with strategies that involve the enhancement of hardware instruments. The authors focus on Automatic Train Operation (ATO) as a suitable method to evaluate the effects of energy-saving operation under simple conditions. The difference from other previous works is that the authors aim to conduct substantiative experiments on track and design explicitly-considered energy-saving operations. The authors perform on-track tests to measure the efficiency of the motors on trains and the measured values are used for numerical calculation to enhance accuracy. In this study, an energy-saving ATO is designed and installed in rolling stocks. This designed ATO consists of the three following methods: The first method is to install coasting in speed profiles and decrease the maximum speed by jerk regulation. The second method is to use power-limiting braking in the braking section and increase the regenerative energy. The third method is to update the notch control algorithm for using the motor effectively. The authors perform on-track tests to evaluate the energy-saving effect of the proposed method compared with conventional running profiles.</p>

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参考文献 (3)*注記

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