Development and Evaluation of an Education Program on Disaster Prevention through the Inclusion of a Segment on Typhoons: Science Lessons (Meteorology) Targeting Fifth-Grade Elementary School Students in Nagano City
-
- SAKAKIBARA Yasushi
- 信州大学学術研究院(教育学系)
-
- KOSHIYAMA Hirotaka
- 信州大学大学院教育学研究科(現・ウェザーニューズ)
-
- MIYAKE Shunya
- 信州大学大学院教育学研究科(現・長野県野沢南高等学校)
-
- FUJIOKA Tatsuya
- 滋賀大学教育学部
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 台風を取り扱った授業における防災教育プログラムの開発とその評価―長野市の小学校5年生を対象とした気象教育の実践から―
- 教育実践論文 台風を取り扱った授業における防災教育プログラムの開発とその評価 : 長野市の小学校5年生を対象とした気象教育の実践から
- キョウイク ジッセン ロンブン タイフウ オ トリアツカッタ ジュギョウ ニ オケル ボウサイ キョウイク プログラム ノ カイハツ ト ソノ ヒョウカ : ナガノシ ノ ショウガッコウ 5ネンセイ オ タイショウ ト シタ キショウ キョウイク ノ ジッセン カラ
Search this article
Description
<p>A trial set of four lessons on typhoons and disaster prevention was conducted on fifth-grade students in an elementary school. The pupils learned that the weather changes from the west to the east around the Japanese Islands, but that this is not necessarily true when a typhoon approaches. They also discussed refuges and personal effects during an emergency. The results of questionnaires show that these lessons were quite effective in increasing interest among slow and middle learners about weather and disaster prevention, and having them imagine what living in a shelter would be like.</p>
Journal
-
- Education of Earth Science
-
Education of Earth Science 69 (3), 139-149, 2017
Japan Society of Earth Science Education
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205141363072
-
- NII Article ID
- 130006301626
-
- NII Book ID
- AN00141043
-
- ISSN
- 24238953
- 00093831
-
- NDL BIB ID
- 028068761
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed