- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Curriculum Design of Japanese Language Learning Using the Kanji Conversion for the Chinese Students [II] : Lesson Practice based on the Study Process Model
-
- OIKAWA Hirokazu
- 中日本自動車短期大学
-
- KATO Naoki
- 岐阜大学総合情報メディアセンター
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 中国人留学生に対する漢字変換機能を活用した日本語学習指導法の開発[II] : 学習プロセスモデルに基づく授業実践
Search this article
Description
日本語を学ぶために別科に入学した中国人留学生を対象として,コンピュータの漢字変換機能に着目し,正確な読みの指導を中心とした読解・聴解能力を育てるための5つの学習活動を取り入れた日本語学習指導法を提案する.第I報では,コンピュータに対する不安度,読みの誤り,文字を手がかりにした意味の理解度について実態調査を行い,学習が成立するための基礎資料とし,学習プロセスモデルを構築するまでの過程を述べた.本稿では構築した学習プロセスモデルにおける学習状況を明らかにするため,これまでに授業実践した結果と評価について述べる.授業実践の結果,漢字変換機能を活用した学習には成果が見られ,学習者にとってこの学習活動は肯定的に受け止められた.
Journal
-
- Educational Information Research
-
Educational Information Research 25 (2), 31-37, 2009
Japan Society of Educational Information
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205166438144
-
- NII Article ID
- 110007387553
- 120006340942
-
- NII Book ID
- AN10084172
-
- ISSN
- 24321745
- 09126732
-
- HANDLE
- 20.500.12099/34513
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- journal article
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed