Sport Onomatopoeia Data Base for Motor Learning
-
- FUJINO Yoshitaka
- Department of Cyber Society and Culture, The Graduate University for Advanced Studies
-
- INOUE Kousei
- Graduate School of letters Tokai University
-
- KIKKAWA Masao
- Research Institute of Sports Medical Science, The Tokai University
-
- NISHINA Emi
- Department of Cyber Society and Culture, The Graduate University for Advanced Studies:National Institute of Multimedia Education
-
- YAMADA Tsuneo
- Department of Cyber Society and Culture, The Graduate University for Advanced Studies:National Institute of Multimedia Education
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 運動学習のためのスポーツオノマトペデータベース
- ウンドウ ガクシュウ ノ タメ ノ スポーツ オノマトペ データベース
Search this article
Description
スポーツ場面で,ある身体動作を伝達する時,その動作に必要な力の強弱や筋の緊張状態をオノマトペ(擬態語・擬音語)で表現する場合が多い.オノマトペは,五感による感覚印象を言葉で表現する特性から,運動感覚の学習において有用であると言われている.しかしながらスポーツで用いるオノマトペ(Sportsonomatope)の基礎的なデータは存在せず,オノマトペが具体的にどのような用途を持ち,どんな構造で使用されているのか明瞭でなかった.そこで上記の問題を明らかにする為,スポーツアスリート384名を対象にスポーツオノマトペの実態調査を実施し,収集されたスポーツオノマトペの分析を行った.収集されたスポーツオノマトペは多くの学習者が共有可能なデータベースとして構築された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 29 (Suppl), 5-8, 2006
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205227212288
-
- NII Article ID
- 110004705032
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 7913184
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed