Web-based Open Class System for University Teacher Training to Promote Awareness and Self-Reflection
-
- SAKAI Hiroyuki
- Center for the Promotion of Excellence in Higher Education, Kyoto University
-
- YAMADA Tsuyoshi
- Center for Educational Research and Development, Shimane University
-
- SUGIHARA Masaaki
- Research Center for Higher Education, Yamagata University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- オンライン公開授業実践における大学教員の「気づき」と「自省」
- オンライン コウカイ ジュギョウ ジッセン ニ オケル ダイガク キョウイン ノ キズキ ト ジセイ
Search this article
Abstract
大学教員の教育研修のために,公開授業および授業検討会をオンライン上で行うシステム「Web公開授業」を開発し試行を行っている.実際の授業を撮影した2画面同期映像と電子掲示板から成る本システムを利用し,2007年度に2件の授業を公開し検討会を実施した.実践中のログデータ,投稿記事,事後インタビューから,授業を公開した教員に,「Web公開授業」への参加を通じて具体的な教授技法や自己の振る舞いに対する「気づき」,授業デザインや教授技法の授業への適用に関する「自省」が促されることを明らかにした.また,公開授業の参加の経験が,議論へのコミットメントの仕方に差異をもたらすことが示唆された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 32 (Suppl.), 57-60, 2008
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228020864
-
- NII Article ID
- 110007023991
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 9781919
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL
- CiNii Articles
- KAKEN
-
- Abstract License Flag
- Disallowed