- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Automatic Translation feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Proposal of Icebreaker Activity for Inclusive Design Workshops to Foster Empathic Understanding
-
- ANZAI Yuki
- Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo
-
- SHIOSE Takayuki
- The Kyoto University Museum
-
- YAMADA Sayuri
- Graduate School of Interdisciplinary Information Studies, The University of Tokyo
-
- MIZUMACHI Eri
- Institute for Integrated Cell-Materials Sciences (WPI-iCeMS), Kyoto University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- インクルーシブデザインワークショップにおける共感的理解を促すアイスブレイク手法の提案
- インクルーシブデザインワークショップ ニ オケル キョウカンテキ リカイ オ ウナガス アイスブレイク シュホウ ノ テイアン
Search this article
Description
本研究の目的は,視覚障害者をリードユーザーとしたインクルーシブデザインワークショップにおいて,障害者に対する晴眼者の先入観を取り除き,共感的理解を持ちながらコミュニケーションを取ることができるようなアイスブレイク手法を提案することである.「視覚が奪われた状態で,リードユーザーが日常経験するような生活作業に取り組み,リードユーザーから支援を受ける」というアイスブレイク手法を考案し,この手法に基づく場合とそうでない場合の参加者の発話を比較したところ,考案した手法に一定の効果があることが示された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 37 (Suppl.), 97-100, 2013
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228077696
-
- NII Article ID
- 110009958537
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- NDL BIB ID
- 025388072
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- NDL Search
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed