Relationship Between Atmosphere and Nonverbal Behavior in Two Different Classes at Elementary School
-
- OKUBO Tomoo
- Faculty of Education, Kagawa University
-
- KISHI Toshiyuki
- Faculty of Education and Regional Studies, University of Fukui
-
- SAWABE Jun
- Institute of Education and Student Affairs, Niigata University
-
- NOJIMA Eiichiro
- Faculty of Human Sciences, Waseda University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 第三者による授業雰囲気の評定と教師の非言語行動との関連
- ダイサンシャ ニ ヨル ジュギョウ フンイキ ノ ヒョウテイ ト キョウシ ノ ヒゲンゴ コウドウ ト ノ カンレン
Search this article
Abstract
本研究の目的は,第三者が評定した授業の雰囲気と教師の非言語行動との関連を検討することであった.大学生200名が小学2年生の2学級の授業のビデオを視聴して授業の雰囲気を評定し,評定授業の教師の非言語行動との関連を検討した.その結果,一斉授業場面における第三者評定による授業雰囲気と教師の立ち位置および視線方向に関連があることが示された.以上の結果から,教師は立ち位置や視線の方向を変えることで授業の雰囲気を変えている可能性があることが示唆された.
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 37 (Suppl.), 29-32, 2013
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205228185344
-
- NII Article ID
- 110009958520
-
- NII Book ID
- AA11964147
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- HANDLE
- 10191/41692
-
- NDL BIB ID
- 025386773
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed