幼児の基本的動作様式の質的評価とその量的な運動パフォーマンスとの関係

  • 田中 千晶
    桜美林大学総合科学系
  • 引原 有輝
    千葉工業大学創造工学部教育センター体育教室
  • 佐々木 玲子
    慶応義塾大学体育研究所
  • 安藤 貴史
    国立研究開発法人産業技術総合研究所自動車ヒューマンファクター研究センター行動モデリング研究チーム
  • 仲 立貴
    至学館大学健康科学部健康スポーツ科学科
  • 薄井 澄誉子
    東京女子大学現代教養学部人間科学科
  • 田中 茂穂
    国立研究開発法人医薬基盤・健康・栄養研究所国立健康・栄養研究所栄養代謝研究部

書誌事項

タイトル別名
  • Relationship between qualitative evaluation of fundamental motor skills and the quantitative motor performance in preschool children
  • ヨウジ ノ キホンテキ ドウサ ヨウシキ ノ シツテキ ヒョウカ ト ソノ リョウテキ ナ ウンドウ パフォーマンス ト ノ カンケイ

この論文をさがす

抄録

<p>This study aimed to examine the relationship between qualitative evaluation of fundamental motor skills and the quantitative motor performances in preschool children (122 boys and girls:5.7±0.5 years) . Fundamental motor skills were assessed based on 5 tests:25 m run, standing long jump, jump over and crawl test, overarm throwing, and zigzag run. Movements were videotaped and evaluated on observational evaluation criteria of "whole-body movement sequence image" and "several movement components". Each motor performance was measured simultaneously. Children with superior skills in whole-body movement had significantly higher motor performances except for in the zigzag run using ANCOVA adjusted for sex, age, body height, and weight. Moreover, children with superior skills in several movement components had significantly higher motor performances except for arm swings in the 25 m run, the leap over in the jump over and crawl test, and all items in the zigzag run. These findings suggest that development of fundamental motor skills by qualitative evaluation may be related to the superior quantitative motor performances in preschool children.</p>

収録刊行物

被引用文献 (5)*注記

もっと見る

参考文献 (6)*注記

もっと見る

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ