- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Experimental study on scale effect of drag reduction by microbubbles using a very long flat plate ship
-
- Takahashi Takahito
- National Maritime Research Institute
-
- Kakugawa Akira
- National Maritime Research Institute
-
- Makino Masahiko
- National Maritime Research Institute
-
- Kodama Yoshiaki
- National Maritime Research Institute
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 長尺平板船を用いたマイクロバブルの尺度影響に関する研究
Description
マイクロバブル法の実船への適用性を検討するために、マイクロバブルの尺度影響調査として、400m水槽において長尺平板船の曳航実験を行った。長さ12mの平板船を用い、抵抗低減効果は特に壁近傍のボイド率と強い相関を持つことを確認した。長さ50mの平板船を用い、速度7m/sにおいて最大摩擦抵抗低減率は約22%であり、抵抗低減効果は船首端から40m下流でも若干みられ、実用化の可能性を確認した。境界層厚さの相違に対し、摩擦抵抗低減効果の差はほとんど見られず、壁付近のボイド率が重要であることがわかった。以上の実験により、実船における吹き出し位置や吹き出し空気流量の推定の基礎となるデータを取得できた。
Journal
-
- Proceedings of The Kansai Society of Naval Architects
-
Proceedings of The Kansai Society of Naval Architects 2002A (0), 3-3, 2002
THE JAPAN SOCIETY OF NAVAL ARCHITECTS AND OCEAN ENGINEERS
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001205689139712
-
- NII Article ID
- 130007009971
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed