光強度と音圧による位置フィードバック情報がドライビングシミュレータの運転に及ぼす効果(<特集>基礎心理学の実用,応用展開)

  • 鬼丸 真一
    豊橋技術科学大学大学院工学研究科情報・知能工学系
  • 北崎 充晃
    豊橋技術科学大学大学院工学研究科情報・知能工学系

書誌事項

タイトル別名
  • Real-time feedback on a car's lateral position using luminance intensity and sound pressure: Effects on performance in a driving simulator(<Special Edition>Applied Studies of Psychonomic Science)
  • 光強度と音圧による位置フィードバック情報がドライビングシミュレータの運転に及ぼす効果
  • ヒカリ キョウド ト オンアツ ニ ヨル イチ フィードバック ジョウホウ ガ ドライビングシミュレータ ノ ウンテン ニ オヨボス コウカ

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説明

We developed a driving simulator that provides visual (luminance change) and/or auditory (sound pressure change) assistance information to enhance the perception of a car's lateral position in real time. We aimed to test the effects of multimodal assistance information on driving performance. Continuously changing auditory assistance improved driving accuracy without increasing drivers' workload, as did the combination of continuously changing auditory assistance and discretely changing visual assistance (i.e., audiovisual multimodal assistance). Since steering is mainly a visual-motor task, auditory assistance information should not disturb drivers' steering behavior and could therefore contribute to steering. Thus, it is suggested that auditory assistance information is useful for improving drivers' performance with no additional load.

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