- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Study on the development of logical thinking and representation
-
- Senzaki Soto
- Faculty of Education, Iwate University
-
- Nakamura Yoshinori
- Faculty of Education, Iwate University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 筋道を立てて考え論理的に表現する能力の育成に関する研究
Search this article
Description
中学校では証明が苦手な生徒が多くみられる。その原因として、①証明で仮定と結論の区別ができないこと、②図形の性質をうまくまとめることができないことの2つが筆者自身の塾の講師経験等から考えられる。本研究では、図形教育に関する先行研究を参考にし、これら2つの原因を解決するために、仮定を類似なものに置き換える『図形教材のストーリー化』という方法を活用した指導について考察し、授業案を提案する。
Journal
-
- JSSE Research Report
-
JSSE Research Report 28 (1), 61-62, 2013
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390001206110177536
-
- NII Article ID
- 130006655677
-
- ISSN
- 18824684
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed