クロムモリブデン鋼を高圧水素ガス環境中で使用するための強度設計指針の提案

  • 松永 久生
    九州大学 大学院工学研究院 機械工学部門 九州大学 水素材料先端科学研究センター 九州大学 水素エネルギー国際研究センター
  • 山辺 純一郎
    九州大学 水素材料先端科学研究センター 九州大学 水素エネルギー国際研究センター 九州大学 カーボンニュートラル・エネルギー国際研究所
  • 松岡 三郎
    九州大学 水素材料先端科学研究センター

書誌事項

タイトル別名
  • Proposal of Design Method Enabling Cr-Mo Steels to be Used in High-Pressure Hydrogen Gas Environment
  • クロムモリブデンコウ オ コウアツ スイソ ガス カンキョウ チュウ デ シヨウ スル タメ ノ キョウド セッケイ シシン ノ テイアン

この論文をさがす

抄録

This paper presents a design method enabling Cr-Mo steel to be used in high-pressure hydrogen gas. On the basis of a series of experiments, it is suggested that the components can be designed by the conventional design by rule if the following criteria are satisfied under the maximum design pressure of hydrogen gas : firstly, there is no degradation in the tensile strength in slow strain rate tensile (SSRT) test, and secondly, there is no degradation in the fatigue limit. It is also proposed that the components can be designed by the conventional design by analysis, if the following criteria are satisfied under the maximum design pressure of hydrogen gas : firstly, there is an upper bound on the acceleration of fatigue crack growth in hydrogen environment, and secondly, the maximum stress intensity factor of a near-through-wall crack is less than the value of the fracture toughness in air.

収録刊行物

  • 表面科学

    表面科学 36 (11), 562-567, 2015

    公益社団法人 日本表面科学会

被引用文献 (1)*注記

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ