高度運転支援システムのユーザビリティ評価要因に関する検討

DOI Web Site 被引用文献1件 オープンアクセス
  • 前東 晃礼
    株式会社KDDI 総合研究所インタラクションデザイングループ
  • 三輪 和久
    名古屋大学大学院情報科学研究科
  • 青木 宏文
    名古屋大学未来社会創造機構
  • 鈴木 達也
    名古屋大学未来社会創造機構 名古屋大学大学院情報科学研究科

書誌事項

タイトル別名
  • Investigation of Factors on Usability Evaluation of Advanced Driver Assistance System
  • コウド ウンテン シエン システム ノ ユーザビリティ ヒョウカ ヨウイン ニ カンスル ケントウ

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抄録

 This study investigated which factors affect the usability evaluation of an ACC (Adaptive cruise control). In the experiment, the participants drove a Toyota Prius car with an ACC on real highway. 215 different kinds of driving data were sampled at 60 Hz during driving. At each of the six designated stop points set on driving course, the participants stopped the car and evaluated the usability of the ACC by answering Usability Questionnaire for Automation System. The participants’ driving styles were measured with Driving Style Questionnaire. As results of multiple regression analyses,we found how the participants’ driving styles, the driving control of the ACC, and the participants’ intervention in the driving control of the ACC influenced the usability evaluation. The results were discussed in terms of the human-automation interaction and the design principles of an ACC.

収録刊行物

  • 認知科学

    認知科学 25 (3), 310-323, 2018-12-01

    日本認知科学会

被引用文献 (1)*注記

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