Development of Strategy for Theoretically Predicting Formation of Mathematical Conception: A Case of Function Concept

  • UEGATANI Yusuke
    Graduate School of Education, Hiroshima University (Research Fellow of the Japan Society for the Promotion of Science)

Bibliographic Information

Other Title
  • 数学的コンセプション形成の理論的予測方略の開発 ―関数論を中心として―
  • 数学的コンセプション形成の理論的予測方略の開発 : 関数概念を中心として
  • スウガクテキ コンセプション ケイセイ ノ リロンテキ ヨソク ホウリャク ノ カイハツ : カンスウ ガイネン オ チュウシン ト シテ

Search this article

Abstract

<p>   The purpose of this paper is to develop and propose the strategies for theoretical prediction of mathematical conception formation.  We elaborate the notion of hypothetical learning trajectory proposed by Simon (1995). The paper mainly consists of three parts. First, we formulated the general strategies for predicting a hypothetical learning trajectory through the reviews of previous research. Second, we formulated the conditions of some types of mathematical conceptions, focusing on the operative origin of mathematical conceptions and on the educational implication from constructivism.  Third, in order to show the usefulness of our formulation of the strategies for theoretical prediction of mathematical conception formation, we predicted a hypothetical learning trajectory when a student reads a Japanese high school mathematics textbook, and discussed the implication from our analysis.</p>

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top