A Study on Abduction in Mathematics Learning (I): Focus on the Criterion of the Hypothesis Formation

  • GOTO Keita
    Graduate School of Education, Hiroshima University

Bibliographic Information

Other Title
  • 数学学習におけるアブダクションに関する研究(Ⅰ) ―仮説形成の基準に焦点をあてて―
  • 数学学習におけるアブダクションに関する研究(1)仮説形成の基準に焦点をあてて
  • スウガク ガクシュウ ニ オケル アブダクション ニ カンスル ケンキュウ(1)カセツ ケイセイ ノ キジュン ニ ショウテン オ アテテ

Search this article

Abstract

<p>   In mathematics learning, we expect students’ activity that they create meaningful mathematical knowledge and make use of it by themselves.  In such activities, we need to distinguish the stage of guess and justification and we focus on the stage of guess.  Wada (2009) pointed out the importance role of the reasoning of abduction in the stage of guess.</p><p>   However, it is not fully clarified what types thinking are the basis of abduction.  Thus, we focus on the Yonemori (2007) because he argues about the nature of abduction.  According to him, there are the stage of insight and inference in the process of abduction, and both of them play essential role for to form a hypothesis. In the stage of inference, there are four criteria for to choose a hypothesis. When subjects form and choose a hypothesis, s/he use the criterion consciously and reflectively.  For this reason, we argue the criteria by to analyze examples and to compare Nakazima (1981).</p><p>   As a result, we propose three criteria (the criterion of the hypothesis formation) that played primary role for abduction.</p>

Journal

Details 詳細情報について

Report a problem

Back to top