論説・評論を 「自分と結びつける」 ことの概念区分

DOI Web Site オープンアクセス

書誌事項

タイトル別名
  • A Conceptual Classification of “Self-relevance” to Critical Essays: Interviews with Senior High School Students
  • 論説・評論を「自分と結びつける」ことの概念区分 : 高校生を対象としたインタビューの分析に基づいて
  • ロンセツ ・ ヒョウロン オ 「 ジブン ト ムスビツケル 」 コト ノ ガイネン クブン : コウコウセイ オ タイショウ ト シタ インタビュー ノ ブンセキ ニ モトズイテ
  • 高校生を対象としたインタビューの分析に基づいて

この論文をさがす

抄録

<p>This paper aims to classify “self-relevance” to critical essays and propose an explanatory hypothesis for this concept.</p><p>Interviews about consciousness while reading with senior high school students were conducted. The following conceptual classification of “self-relevance” to critical essay reading was created as a result: (1) realizing contents of a text as it pertains to body sense, (2) recognizing the importance of contents and themes of a text for oneself, and (3) positioning oneself as an opponent to the text’s author and his/her powers of persuasion. In the light of this classification, especially because it pertains to the aforementioned final point, this paper argues that positioning oneself as an opponent to the text's author and his/her powers of persuasion is worth teaching as a part of consciousness while reading education for students to learn language competence.</p>

収録刊行物

  • 読書科学

    読書科学 61 (2), 77-89, 2019-07-22

    日本読書学会

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ