The Process of Trial and Error by a Teacher who Designed a Child-centered Classes at Integrated Studies in Elementary School
-
- WATANABE Natsuk
- Graduate School of Informatics, Kansai University
-
- YAMAMOTO Ryota
- Interfaculty Initiative in Information Studies, The University of Tokyo
-
- KONNO Takayuki
- School of Education, Meisei University
-
- KUBOTA Kenichi
- Faculty of Informatics, Kansai University
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 総合的学習における児童主体の学習活動を設計する教師の試行錯誤過程
Abstract
<p>本研究では,小学校の総合的な学習の時間(以下,総合的学習)において,教師はどのような試行錯誤をして児童主体の授業設計を行っていたのかを明らかにし,総合的学習における児童主体の学習活動を行う際に留意すべき点を示すことを目的とした.総合的学習を担当する教師を対象に,半構造化インタビューを実施した.結果から,教師は,児童主体の授業設計を通して,外部協力者から学習内容についての知識を得るだけでなく,活動への評価を受けること及び児童の自己決定した活動が実現できるように調整し,授業を共につくる同僚として関わっていることが分かった.</p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 43 (Suppl.), 141-144, 2020-02-20
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390002184884984192
-
- NII Article ID
- 130007814562
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed