Study on Instruction in Self-supporting Activity Classes at Special Education Schools for Intellectual Disability
-
- OHI Yasushi
- Takehaya College for Preschool Teachres
-
- NAKANISHI Kaoru
- Jumonji University
-
- HIDAKA Koichi
- Tokyo Metropolitan Adachi Special Needs Education School
-
- IWAI Yuichi
- Promotion of Federation of Special Needs Education
-
- NIWA Noboru
- Kwansei Gakuin University
-
- HAMADA Toyohiko
- Tokyo Gakugei University
-
- WATANABE Kenji
- Tokyo Gakugei University
-
- HASUKA HASUKA
- Tokyo Gakugei University Special Support School
-
- UECHI Hikari
- Tokyo Metropolitan Minamihanahata Special Needs Education School
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 知的障害特別支援学校を対象にした「自立活動の時間における指導」についての研究
Abstract
本研究は、自立活動の指導にかかわる事項を検討し、「自立活動の時間における指導」に関する課題を明らかにすることを目的として、全国の国公立知的障害特別支援学校小学部設置校603校を対象として調査を行った。 結果、自立活動の指導の内容・方法等の充実策の検討をしている学校は、回答の66%であり、知的障害特別支援学校小学部の約6割で自立活動の指導を「自立活動の時間における指導」として週時程に位置づけて指導されていること、週時程に位置付けていない場合は、学校教育全体で指導している学校が64%と多いことが明らかになった。また、「自立活動の時間における指導」として週時程に位置づけている学校とそうでない学校の比較では、調査項目の多くで顕著な差異が認められなかった。
Journal
-
- Journal of Inclusive Education
-
Journal of Inclusive Education 9 (0), 1-22, 2020
Asian Society of Human Services
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390003825209168512
-
- NII Article ID
- 130007892929
-
- ISSN
- 21899185
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Disallowed