平成30年7月豪雨(西日本豪雨)に伴う広域的な災害発生に関する一考察:広島県における被害を中心に

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  • ヘイセイ 30ネン 7ガツ ゴウウ(ニシニホン ゴウウ)ニ トモナウ コウイキテキ ナ サイガイ ハッセイ ニ カンスル イチ コウサツ : ヒロシマケン ニ オケル ヒガイ オ チュウシン ニ
  • A Consideration on Wide Area Disaster Caused by July 2018 Concentrated Heavy Rain : Focusing on the Damage in Hiroshima Prefecture

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抄録

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本稿は,平成30年7月豪雨(西日本豪雨)に伴う広域的な災害発生について,広域に及んだ集中豪雨の降水特性を整理した上で,広島県下で広く発生した土砂災害,及び福山市で発生した河川氾濫やため池の決壊について,その状況や要因を整理・考察した.さらに,JR山陽線の不通に伴う鉄道貨物への影響について,統計データを用いて,その大きさを定量的に分析・考察した. 主たる結果として,土砂災害については,開発許可制度の開発技術基準等は満たしているものの,防災対策への配慮が十分でない市街地が存在することがわかった.さらに,鉄道貨物への影響については,西日本豪雨で影響を受けた区間の貨物量は全貨物量の28.5%であり,その貨物は,中国地方を発着する貨物が約4割,中国地方を通過する貨物が約6割と,中国地方を通過する貨物への影響の方が大きいことが明らかとなった. In this research, firstly, we compiled the precipitation characteristics of the torrential rain concerning wide-area disasters caused by July 2018 heavy rain (heavy rain in the western Japan). And then, we analyzed the sediment-related disasters widely occurred in Hiroshima prefecture, and analyzed the situation on factors of the river flooding, and analyzed the situation on the crash of the irrigation pond. And more, we analyzed the influence on the rail cargo due to the suspension of the JR Sanyo Line by using statistical data to quantify its size. As a main result, concerning sediment-related disasters, while complying with the development technology standards of the development permission system, disasters may occur in urban areas where consideration for disaster prevention measures is not sufficient. And furthermore, regarding the impact for the rail cargo, the cargo volume of the section affected by the heavy rain disaster is 28.5% of the total cargo amount. Among them, cargo arriving and leaving the Chugoku region accounts for about 40%, and passing through the Chugoku region accounts for about 60%.

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