書誌事項
- タイトル別名
-
- ガイコク ニ ルーツ ノ アル ジドウ セイト ノ キョウイク ニ オケル ボゴ シエンイン ノ ヤクワリ : ブンカテキ ソウイ ニ チャクモク シタ ジドウ セイト ト キョウイン ノ アイダ ノ コンワク ノ ケイゲン
- The Role of Native Language Supporters in the Education of Foreign-Rooted Students: Reduction of Embarrassment between Pupils and Teachers Focusing on Cultural Differences
この論文をさがす
説明
type:Article
本研究では,外国にルーツのある児童生徒の教育において,児童生徒と教員の間に生じる困惑を軽減するために母語支援員が果たせる役割を,文化的相違への理解に着目して明らかにした。事例分析の結果,母語支援員には通訳者・翻訳者としての役割期待が最も大きい現状があるが,母語が話せるからこそできる支援という観点から,3つの役割を抽出した。文化の違いを汲んだ意思疎通を可能にする役割(「訳すだけ」にとどまらない役割),思いに気づく意思疎通を可能にする役割(「何も言わない」状態を打開するための役割),教員の視野や考え方を広げる役割(異なる価値観とつなぐ役割)である。
The purpose of this study is to clarify the role that native language supporters can play in order to reduce the embarrassment between pupils and teachers in the education of foreign-rooted students. As a result of the case analysis, the native language supporters had the greatest expectation of role as interpreters and translators, but they extracted three major support that they could support pupils by using their native language. A role that enables communication that has a cultural difference (a role not only to "translate"), a role that enables communication to be aware of the mind (overcoming the state of "not saying anything"), and it is a role to broaden the perspective and thinking of teachers (the role of connecting with different values).
収録刊行物
-
- 大阪教育大学紀要. 総合教育科学
-
大阪教育大学紀要. 総合教育科学 68 53-74, 2020-02-29
大阪教育大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390009224609800192
-
- NII論文ID
- 120006894305
-
- NII書誌ID
- AA12812439
-
- ISSN
- 24329630
-
- NDL書誌ID
- 030294298
-
- 本文言語コード
- ja
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDLサーチ
- CiNii Articles
- KAKEN