異文化におけるピクトグラムによる表現活動を取り入れた授業の開発 ─海外教育実習体験(台湾)プロジェクトでの実践を通して─

書誌事項

タイトル別名
  • イブンカ ニ オケル ピクトグラム ニ ヨル ヒョウゲン カツドウ オ トリイレタ ジュギョウ ノ カイハツ : カイガイ キョウイク ジッシュウ タイケン(タイワン)プロジェクト デ ノ ジッセン オ トオシテ
  • The Development of Cross-cultural Expression Activities Using Pictograms: Through an Overseas Teaching Practicum in Taiwan

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type:Article

海外教育実習体験(台湾)プロジェクトは,大阪教育大学大学院に所属する院生が,台湾南部の高雄師範大学附属小学校で研究授業を中心とする教育実習体験を行うものである。本稿では,平成28年度に研究授業を実施したIV期生の3グループのなかから,γ班の実践を紹介する。γ班は,小学5年生を対象にピクトグラム(絵文字)を用いたスクールマップ作りの実践を行った。本実践では,使用言語や文化的背景の違いを越えたコミュニケーションにおいて有効な手段となるピクトグラムを教材とし,子どもたちが伝える相手を意識しながら表現する力を育成するとともに,異文化への関心を深めることのできる授業を考究した。

Since 2012 Osaka Kyoiku University has offered an overseas teaching practicum program in Taiwan where master's course students teach classes at an elementary school attached to National Kaohsiung Normal University. The aims of this project are as follows: 1. Deepening the graduate students' understanding of children with various cultural backgrounds. 2. Giving an opportunity for the graduate students to reflect on what it means “to teach" in the process of making their lesson plans. 3. Improving the total capabilities of teaching through learning working together in the process of creating a lesson by a team consisting of students of various majors. Searching for ways to create lessons beyond differences in languages and cultural backgrounds, the participants were able to make lesson plans beyond their own majors, producing many different kinds of classes incorporating experiential learning and non-verbal communication methods. This paper is a report of the lesson plan of 2016 Generation IV Group ɤ students. This group presented a lesson for 5th graders of the school to make a school map, using pictograms. This lesson explored cultivating the children's ability of expression with the target people in mind and deepening their interest in different cultures, using pictograms as an effective means of communication beyond differences in languages and cultural backgrounds.

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