書誌事項
- タイトル別名
-
- Confusion a case-marking particle by learner : between existence place "ni" and range and attributive "de"
- ニホンゴ ガクシュウシャ ニ ヨル カクジョシ ノ コンドウ ソンザイ バショ ノ ニ ト ハンイ ゲンテイ ノ デ
この論文をさがす
抄録
九州女子大学
北九州市立大学
日本語学習者は,存在場所を表す格助詞「に」を用いるべきところに誤って「で」を用いることがある(例:大学の中で友達がいます)。本研究では,存在場所を表す「に」の習得の様子を探るため,日本語学習者を対象とした穴埋めテスト形式の調査を行った。その結果,上の誤りは日本語レベルが「中級の下」の学習者に最も多く見られ,存在場所を表す「に」の習得は「U字型発達」を示していた。また,上の誤りは,存在場所を表す「に」と範囲限定を表す「で」との混同により生じていると考えられる。
The Japanese langue learners use "de" by mistake instead of a case-marking particle of existence place "ni". This study investigates about acquisition of a case-marking particle of existence place "ni". The test was executed. As a result, it was clarified that Japanese language learners were confused with a case-marking particle of existence place "ni" and a case-marking particle of range and attributive use "de". The acquisition of the existence place "ni" showed the "U-shaped development".
application/pdf
収録刊行物
-
- 日本語教育論集
-
日本語教育論集 23 3-15, 2007-03
国立国語研究所
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390009224768092416
-
- NII論文ID
- 120006585574
-
- NII書誌ID
- AN10180256
-
- NDL書誌ID
- 8889191
-
- ISSN
- 13469762
-
- 本文言語コード
- ja
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles