海南回族的历史来源与社会变迁 : 对海南省三亚市羊栏镇两回族村的历史学与人类学的考察

書誌事項

タイトル別名
  • Historical Origin & Social Transformation of the Hui Nationality of Hainan Province : A Historical & Anthropological Study of Two Hui Nationality Villages of Yanglan Town, Sanya City
  • 海南回族的歴史来源与社会変遷--対海南省三亜市羊欄鎮両回族村的歴史学与人類学的考察
  • カイナン カイゾクテキ レキシ ライゲン ヨ シャカイ ヘンセン ツイ カイナンショウ サンアシ ヨウランチン リョウ カイゾクソンテキ レキシガク ヨ ジンルイガクテキ コウサツ

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抄録

中国の南端にある海南島三亜市羊欄鎮回輝村,回新村は,海南省内で唯一の回族集居地である。2002 年には,1218 戸,6,400 人の回族人口を有していた。1983 年12 月から2003 年3 月までの間に,筆者は合計8 回にわたって回輝,回新両村でのフィールドワークを行った。本稿は,このフィールドワーク資料を基に,歴史学,人類学,考古学,言語学の関連資料をも参照しながら,海南回族の歴史来源および羊欄回族コミュニティーの社会変化の過程について論じようとするものである。 海南島の回族には,2 つの主要な来源がある。一つは唐宋時代に中国に来住したアラビア人商人であり,もう一つは宋元二代に占城(チャンパ)から移住してきたイスラム教徒である。 唐宋時代には,イスラム教を信仰するアラビア人商人が,「海上のシルクロード」沿いに広州,泉州など中国の沿海都市に来住し,貿易活動に従事した。海南島はアラビア商船の通り道であった。それらアラビア人商人の一部分は,台風や海賊の被害によって,海南島東南部の陵水,万寧,崖県(現在の三亜市)など沿海地区に居留することになった。 明末清初から1943 年までの間は,三亜里という地点が羊欄回族の唯一の集居地であった。1943 年には,日本軍がこの地点に飛行場を建設したために,当地の回族は現在の回輝村に移転させられた。1945 年の終戦の後,回族の一部はもとの村に戻り,地名を回新と改め,こうして現在の回輝・回新両村落からなる回族コミュニティーができあがった。羊欄の回族社会では,1980 年代になって経済,文化等の方面で非常に大きな変化が生じた。80 年代後半には,三亜市の発展にともなってコミュニティー全体に衆人の注目を集める一大変化が生じたが,その主要なものは以下の四方面の変化である。1.産業構造の変革 回輝,回新両村は海辺に位置していたので,回族の人々は代々魚を捕ることを主要な生活手段としてきた。漁船は小型で性能の低いものだったので,沖合い漁業には適さず,収入は少なかったので,回族の人々の生活は極めて貧しかった。1987 年の両村住民の平均年収は200 元強であり,羊欄鎮の中でも最も低収入の村であった。 1987 年に三亜が県レベルから地区レベルの市に昇格した後,省政府は「三亜を現代的国際ビーチリゾート都市に」という全体目標を掲げ,これによって不動産開発ブームと観光産業の隆盛が引き起こされた。羊欄の回族はこの機を捉え,一連の経済活動に取り組み,わずか十数年のうちには運送業,観光販売・サービス業,青果の卸し・小売業を筆頭に,多様な経営活動を含む新たな経済発展の局面が到来して,この村は鎮の中でも最も裕福な村へと変身したのである。2.生活様式の変化 経済的収入の増加は,生活様式の変化を生み出した。まず,住居の様態が変わり,低層の草葺き屋根はスレート葺き家屋やビルになった。また,交通手段が改善され,徒歩や自転車に代わってモータリゼーションが生じた。さらに,生活用品が多様化,高級化した。3.価値観および行動パターンの革新 1980 年代以前には,回族コミュニティーの住民は,中国農村一般と同じく「靠山吃山,靠海吃海」(山にあれば山の幸を食べ,海にあれば海の幸を食べる)の伝統的な自然経済観念を墨守していた。80 年代に中国が改革開放を実行して以降,回族の人々は「法律・道徳に触れない限り,金の稼げることならなんでもする」という価値観をもつようになった。そして,回族コミュニティーの経済状況は,量的変化と,質的飛躍を成し遂げたのである。 伝統的観念と,行動パターンの変化にともない,羊欄の回族女性は,家庭の外に出て各種の経済活動に携わるようになり,家計の担い手の主力となった。4.伝統文化の継承と発揚 回族は,イスラム教を信仰する民族であり,回族の伝統文化は,至る部分において,イスラム文化の刻印を受けている。伝統文化の継承と発揚のため,羊欄の回族は以下のいくつかの措置を採用している。 まず,モスクの再建・新設を,伝統文化の発揚上の最重要事項とし,1990 年代には,6 個のモスクが次々と再建・新設された。 また,地元での宗教的人材の養成を重視し,80 年代以来,十数名の優秀な青年を,サウジアラビア,イランなどの国家のイスラム学校へ留学させ,帰国後は各モスクで,教長や,アホンを担当したり,宗教教育活動に従事したりしている。さらに,青少年に対する宗教文化知識の普及に努め,各モスクではコーラン学校を開いている。 そして,宗教生活並びに日常生活上,イスラム教の教義としきたりを遵守している。

Huihui Village and Huixin Village, located in Yanglan Town, Sanya City,Hainan Island in south China, are the two only compact communities of HuiNationality in Hainan Province. In 2002, there were 1218 households of HuiNationality and 6400 Hui people lived there. From December 1983 to March2003, the author visited these two villages 8 times in succession to do fieldresearch. In this article, the author will try to analyze the historical origin ofthe Hui Nationality of Hainan Province and the social transformation of theHui community of Yanglan Town based on material obtained through fieldworkand other data of history, anthropology, archaeology and linguistics.There are two main origins of the Hui Nationality of Hainan. One consistedof Arabian merchants who came to China during the Tang and SongDynasties. The other consisted of Muslims who immigrated from Zhanchengin Vietnam during the Song and Yuan Dynasties.During the Tang and Song Dynasties, many Muslim Arabian merchantscame to Guangzhou, Quanzhou and other coastal cities of China along “theSilk Road on the Sea” to do business. Hainan was then an important destinationfor Arabian merchant vessels. During these times, some of those Arabianmerchants were forced to stay in Lingshui, Wanning, Ya County (now namedSanya City) and some other coastal regions in the south-east part of Hainandue to typhoons or the attacks of pirates. As time went by, most of the offspringof these Arabian businessmen were assimilated into the local Han, Liand Miao Nationalities. Some other descendants developed into the ancestorsof the Hui Nationality of Yanglan Town.During the Song and Yuan Dynasties, many Muslims from Zhancheng,Vietnam immigrated into Dan County, Ya County, Wanning and some othercoastal areas of Hainan in order to avoid the turmoils of typhoons and wars.The majority of those Muslims living in Dan County and Wanning are assimilatedinto other local nationalities. The offspring of the Muslims dwellingmainly in Ya County moved to Suosanya Li (now the site of Huixin Village,Yanglan Town, Sanya City) of Ya County about the end of the Ming Dynastyand the beginning of the Qing Dynasty. They formed a Hui community with acollective dwelling place, joint economic livelihood, a common language andcustoms there.Between the end of the Ming Dynasty and the beginning of the QingDynasty, Suosanya Li was the only compact community of Hui Nationality inYanglan Town. In 1943, they were forced to move to Huihui Village becausethe Japanese army planned to construct an airport there. When the war endedin 1945, some of them moved back and named it “Huixin”, and thus thesetwo compact communities of Hui Nationality came into being.The economy and culture of these communities saw no great changesfrom the time they settled there to the beginning of the 1980s. But in the late1980s, the whole community changed greatly along with the urbanization ofSanya City as follows:1. Reformation of industrial structureHuihui Village and Huixin Village are both located on the seacoast. Fishingwas the traditional means to make a living for generations. Because theboats were small, poorly constructed and not suitable for deep sea fishing, thepeople couldn’t earn enough to make ends meet and they lived a very miserablelife. In 1987, the average annual income per person in these two villageswas RMB200 or so, the lowest in Yanglan Town.After Sanya was elevated from a city of county level to a city of prefecturelevel in 1987, the Hainan Provincial government put forward the overallgoal of “transforming Sanya into a modernized international seacoast touristcity”. This brought about a tide of development of real estate and a bloomingof the local tourist industry. The Hui people of Yanglan took advantage ofthis great opportunity to carry out a range of economic activities during thisperiod. Just in a few years, they formed a new economic pattern with suchleading industries as traffic services, tourism, trade and the whole & retailsale of fruit and vegetables. Now these two villages are the richest in YanglanTown.2. Transformation of life stylesThe increase of income caused the transformation of life styles.Change of living environment: Low thatched cottages have been replacedby tile-roofed houses and multi-storied buildings.Improvement of traffic conditions: Motor vehicles have been used widelyto substitute for walking or cycling.Diversification and improvement in quality of daily necessities.3. Innovation in values and behavioral orientation.Before the 1980s, the members of the Hui Communities cherished thetraditional values of the natural economy: “those living on a mountain liveoff the mountain, those living near the water live off the water”, just like theinhabitants of other Chinese rural areas. After the “Reformation and Openingto the World” of China in the 1980s, the members of the Hui Nationalitybegan to uphold the different value “every profession is good as long as it canproduce a profit and won’t violate the law and discipline.” The transformationof their values did much to help in the improvement of the local economy andsociety.Along with the innovation in values and behavioral orientation, thewomen of Hui Nationality of Yanglan began to leave the home and take partin all sorts of economic activities and are now the main leaders in makingfortunes.4. Continuation and development of traditional cultures.Hui is a Muslim nationality. The traditional cultures of the Hui Nationalityare all deeply influenced by Muslim cultures. In order to carry forwardand develop traditional cultures, the Hui people of Yanglan took certain measuresas follows:The construction and reconstruction of mosques is a matter of primeimportance in spreading and developing traditional cultures. About 6 mosqueswere constructed or reconstructed in the 1990s.Training local religious professionals. More than 10 outstanding youthswere sent abroad to study in the Muslim schools of Saudi Arabia, Iran andsome other countries and they were appointed as deans, imams or engaged inreligious education after graduation.Popularization of religious knowledge among the youth. Religious educationin every mosque.Abiding by the canons and ceremonies of Islam both in religious activitiesand everyday life.

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