西ジャワのワヤン wayang における叙事詩「世界」の形成 : マハーバーラタを対象として

書誌事項

タイトル別名
  • Performances of the Mahabharata epic “world” in the wayang in West Java
  • ニシジャワ ノ ワヤン wayang ニ オケル ジョジシ セカイ ノ ケイセイ マハーバーラタ オ タイショウ ト シテ

この論文をさがす

抄録

この論考では,インドネシア,ジャワ島のワヤンにおけるマハーバーラタの叙事詩「世界」について考察する。通常,ワヤンの物語は,ヒンドゥー叙事詩であるラーマーヤナとマハーバーラタに由来するとされる。しかし,上演の中では,書かれたテクストに見られるような,叙事詩のひとすじの筋立てが示されることはない。一晩の上演の中で演じられるのは,叙事詩に由来する特定の演目lakon である。叙事詩の「世界」は,これらのひとつひとつの演目を集積することによって形成される。この論考では,ワヤンの上演においてマハーバーラタの「世界」が形成されるメカニズムについて理解するために,演目の様式的構造と,演目によって提示される登場人物の伝記的情報という要素に焦点をあてて,複数の演目の関連について考察する。

This article considers the Mahabharata epic “world” in performances ofthe wayang golek purwa (rod puppet theatre) in West Java. In general, thestories of the wayang golek purwa mainly derive from the Hindu epics theMahabharata and the Ramayana. In the performances, however, we do notsee the linear plot of the epics that characterizes the written texts. All nightperformances of the wayang merely perform a particular episode or lakonderived from the epics. The epic “world” is formed by concentrating on theseepisodes. In this article, I focus on the elements of the stylistic structure oflakon and biographical information on the main characters in considering theMahabharata epic “world” in performances of the wayang.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ