聖伝の素描 : ポン教の聖者シェンラプ・ミボの布教から入滅まで

書誌事項

タイトル別名
  • Sketches of Hagiography : From the Deeds of the Guiding Beings to the Final Realization
  • セイデン ノ ソビョウ ポンキョウ ノ セイジャ シェンラプ ミボ ノ フキョウ カラ ニュウメツ マデ

この論文をさがす

説明

type:Article

本稿は,中国青海省のポン教寺院,ポンギャ寺で実施された調査を通じて収集された51 枚の宗教画(タンカ)のうち,ポン教の聖者トンパ・シェンラプ・ミボチェ〔ston pa gshen rab(s) mi bo che〕の生涯の後半部分を描いた6 枚のタンカについて,ポン教の代表的な聖典の一つである『セルミク』を所依とし,その図像の記述・解説を試みるものである。ポン教は嘗て西チベットを支配したとされるシャンシュン〔zhang zhung〕王国で興隆したとされる宗教伝統であり,同国が7 世紀中葉に古代チベット王国(吐蕃)によって併合された後は,多数派である仏教勢力の背後に隠れながらも,チベット古来の精神伝統を脈々と伝え,独自の発展を遂げた。現在,ポン教を信奉する人々は,チベット自治区全域,四川省,甘粛省,青海省,雲南省,ヒマラヤ南麓などの広範囲に分布しており,トンパ・シェンラプ・ミボチェは今なお,彼らの篤い信仰を集めている。 ポンギャ寺で蒐集されたトンパ・シェンラプ・ミボチェの生涯を描いたタンカは12 枚存在し,そのうち,前半部分の6 枚については,既に拙稿「聖伝の素描―ポン教の聖者シェンラプ・ミボの降臨から子息の誕生まで」(『国立民族学博物館研究報告』33 巻4 号,2009 年,pp. 661–739)において,その記述・解説を行った。本稿で取り扱う後半部分の6 枚のタンカには,トンパ・シェンラプ・ミボチェの生涯譚が描かれているだけでなく,ポン教の神々や儀礼の所作等に関する描写も見られることから,本研究はポン教のタンカに関する図像学上の意義を有するばかりでなく,パンテノンや儀礼の基礎を知る上でも有意義なものになると思われる。

Bon is a religious tradition which originated in Olmo Lungring, a regionwest of modern day Tibet; it then spread east to the Zhang Zhung kingdomand finally, to Tibet where it took root. Since the Zhang Zhung kingdom wasincorporated into the Tibetan empire in the 7th century, the Bon religion, whilereceiving influences from the Buddhist tradition, has developed on its ownand carried on the tradition of ancient spirituality in Tibet. Shenrab Mibo(hereinafter called “Shenrab”) is regarded as the most sacred person by thefollowers of the Bon tradition living in the Tibet Autonomous Region, Sichuan,Gansu, Qinghai, Yunnan province in China, and the southern foot hills ofthe Himalayas.The National Museum of Ethnology (Japan) houses fifty-one religiouspaintings (Thangkas) of the Bon tradition that have been collected through theresearch of the Bon brGya monastery in Qinghai, China, and twelve of themillustrate Shenrab’s life history. I have already explained the first six of twelvepaintings in: “Sketches of Hagiography: From the Descent of Shenrab Miboto the Birth of his Sons” (Bulletin of the National Museum of Ethnology, vol.33, no. 4, 2009). The aim of this paper is an attempt to explain the other sixpictures, which illustrate the second half of Shenrab’s life on the basis ofdescriptions in gZer Mig, one of the principal scriptures in the Bon tradition.The present study should be significant not only for Iconographical Researchbut also for the study of the pantheon and rituals in Bon tradition becausethese paintings depict various kinds of ritual articles, images of Gods, andmandalas.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ