宿泊を伴う体育実技の活動内容の違いが学生の自然体験活動指導に関する意識に与える影響

書誌事項

タイトル別名
  • Influence on Student’s Consciousness by Practical Training with Lodging in Health and Physical Education
  • シュクハク オ トモナウ タイイク ジツギ ノ カツドウ ナイヨウ ノ チガイ ガ ガクセイ ノ シゼン タイケン カツドウ シドウ ニ カンスル イシキ ニ アタエル エイキョウ

この論文をさがす

抄録

type:text

[要約] 本研究では,大学における宿泊を伴う実技実習が自然体験活動指導に関する意識に与える影響を検討した。水泳実習,スキー実習,野外活動実習,スケート実習を対象とし,実習の前後に自然体験活動を指導する際に必要な資質能力に関する調査を実施した。その結果,すべての実習において自然体験活動指導に関する資質を向上させていることが示された。指導に関する因子では,「自然体験活動のための企画・指導技術」が最も向上することが明らかとなった。これに対して,向上率が低い項目は「体力・健康」,そして,「自然体験活動への関心・意欲」であった。質問項目ごとの比較では,児童・生徒への指導,対応に関する能力を身につけることが難しい傾向がみられた。したがって,今後,体育実技において指導技術を学んだ後,児童・生徒と直接関わるような自然体験活動を経験していくことが,指導者としての資質を向上させていく上で重要であることが示された。

[SUMMARY] Purpose of this study was to make an investigation into the effect of natural experience with lodging to student's consciousness. There are 4 natural experience classes with lodging (swimming camp, skiing camp, outdoor activity, ice skating camp) in the faculty of education. In this study, the questionnaire surveys of instruction abilities for natural experience with lodging were conducted for students. In all classes, it was shown that instruction abilities fornatural experience improved significantly after classes. The planning and instruction skills for natural experience were improved considerably. However, the interest and willingness for natural experience and physical fitness and health were low improvement in all activities. There was a difference in the instruction abilities by every activity of the natural experience. After classes, many students thought that the instruction to children was difficult. These results suggested that students should participate in natural experience activities of children after learning instruction skills in the natural experience classes. It is important for developing instruction abilities of natural experience.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ