- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Current Status and Issues Relating to the Teaching of Subjects in the Special Needs School for Students with Intellectual Disabilities. : An Interview Survey
-
- KOBATA Shingo
- 和歌山大学教育学部附属特別支援学校
-
- INOUE Noriko
- 和歌山大学教育学部附属特別支援学校
-
- KITAOKA Daisuke
- Faculty of Education
-
- KUBOTA Mayuko
- 和歌山大学教育学部附属特別支援学校
-
- TSUJIOKA Makiko
- 和歌山大学教育学部附属特別支援学校
-
- NAKASUJI Chiaki
- 和歌山大学教育学部附属特別支援学校
-
- NISHIMOTO Kazuchika
- 和歌山大学教育学部附属特別支援学校
-
- FURUI Katsunori
- Faculty of Education
Bibliographic Information
- Other Title
-
- 知的障害特別支援学校の教科指導に関する現状と課題 : インタビュー調査より
- チテキ ショウガイ トクベツ シエン ガッコウ ノ キョウカ シドウ ニ カンスル ゲンジョウ ト カダイ : インタビュー チョウサ ヨリ
Search this article
Description
学習指導要領の改訂に伴い、知的障害特別支援学校では、各教科をはじめとして教育課程編成について見直し、その在り方を検討していくことが重要な課題となっている。本研究では、知的障害特別支援学校の国語・算数(数学)・理科・社会・外国語の学習指導に関する現状と課題について明らかにするために授業観察とインタビュー調査を行った。データの質的分析を行った結果、【実態把握】【学習内容選定】【実施と評価】【教育課程の連続性】の4つのカテゴリーが生成された。カテゴリーの関連を検討したところ、知的障害特別支援学校の教科学習では、とくに【実態把握】における学習集団の編成や学習形態、【教育課程の連続性】が担保できる【学習内容選定】について課題があることが明らかになった。
Journal
-
- 和歌山大学教育学部紀要. 教育科学
-
和歌山大学教育学部紀要. 教育科学 69 7-11, 2019-02-08
和歌山大学教育学部
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390009224867763456
-
- NII Article ID
- 120006560942
-
- NII Book ID
- AN00257966
-
- NDL BIB ID
- 029563919
-
- ISSN
- 13425331
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Allowed