この論文をさがす
抄録
ラッシュモデルの具体的応用例として考えられるのが,アイテムバンキングへの活用である.アイテムバンクは項目反応理論の分析手法を用いて統計処理を行った項目(アイテム)を蓄積したもので大規模な言語テストの開発のみならず,クラスルームにおける身近なテスト作成・テスト結果の考察にも威力を発揮するものである.本稿では理論的側面を概観したのち,50項目のテストデータを用いて,アイテムバンクの構築手順ならびにその長所,短所をのべ,さらに,実際の読解力テスト項目構築時の問題点などを指摘し今後の研究への示唆を行う.
The present research mainly deals with the basic idea of item banking: 1) how the items are calibrated for the storage, 2) how the persons’ abilities are measured, 3) what the advantages and limitations of item banking are, and 4) problems of the Item Response Theory in language testing. Item characteristics can be determined either by traditional item statistics (called Classical Test Theory) or a newer method of estimating item statistics called Item Response Theory. This paper takes Item Response Theory for item characteristics. Furthermore, the sample data for the present research is taken from a multiple-choice test, which consists of 50 items and was conducted to 809 students.
収録刊行物
-
- 国際基督教大学学報. I-A 教育研究 = Educational Studies
-
国際基督教大学学報. I-A 教育研究 = Educational Studies 52 167-177, 2010-03-31
国際基督教大学
- Tweet
キーワード
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390009224890883584
-
- NII論文ID
- 40017239375
- 120005445448
-
- NII書誌ID
- AN00268135
-
- NDL書誌ID
- 10786222
-
- ISSN
- 04523318
-
- 本文言語コード
- en
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDL
- CiNii Articles