Application of Rasch Measurement to Item Banking in Language Testing

この論文をさがす

抄録

ラッシュモデルの具体的応用例として考えられるのが,アイテムバンキングへの活用である.アイテムバンクは項目反応理論の分析手法を用いて統計処理を行った項目(アイテム)を蓄積したもので大規模な言語テストの開発のみならず,クラスルームにおける身近なテスト作成・テスト結果の考察にも威力を発揮するものである.本稿では理論的側面を概観したのち,50項目のテストデータを用いて,アイテムバンクの構築手順ならびにその長所,短所をのべ,さらに,実際の読解力テスト項目構築時の問題点などを指摘し今後の研究への示唆を行う.

The present research mainly deals with the basic idea of item banking: 1) how the items are calibrated for the storage, 2) how the persons’ abilities are measured, 3) what the advantages and limitations of item banking are, and 4) problems of the Item Response Theory in language testing. Item characteristics can be determined either by traditional item statistics (called Classical Test Theory) or a newer method of estimating item statistics called Item Response Theory. This paper takes Item Response Theory for item characteristics. Furthermore, the sample data for the present research is taken from a multiple-choice test, which consists of 50 items and was conducted to 809 students.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ