南北朝期の『孟子』受容の一様相 ―二条良基とその周辺から―

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  • On Reception of Mencius in the Nanbokucho Period
  • ナンボクチョウキ ノ モウシ ジュヨウ ノ イチヨウソウ ニジョウ ヨシモト ト ソノ シュウヘン カラ

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説明

南北朝時代の文芸・学問に、四書の一つである『孟子』が与えた影響について探った。『孟子』受容史は他の経書に比し著しく浅かったため、鎌倉時代後期にはなお刺激に満ちた警世の書として受け止められていたが、この時代、次第にその内容への理解が進み、経書としての地位を安定させるに至った。この時代を代表する文化人、二条良基の著作は、そうした風潮を形成し体現していたように見える。良基の連歌論には『孟子』の引用がかなりあり、これを子細に分析することで、良基の『孟子』傾倒が、宋儒の示した尊孟の姿勢にほぼ沿うものであったことを推定し、もって良基の文学論に与えた経学の影響を明らかにした。ついで四辻善成の『河海抄』から、良基の周辺もまた尊孟の潮流に敏感に反応していたことを確認し、『孟子』受容から窺える、この時代の古典学の性質についても考察した。 Regarding the influence that “Moshi”(孟子), one of Yonsho(四書) had an influence on literature and studies in Period of Northern and Southern Courts was explored. Because the History of Reception was extremely superficial compared to other conficianism, it was accepted as a sensational book which rebuked society in the late Kamakura period. The understanding to the contents gradually advanced and came to stabilize the position as the Classics of those days. Writings of Nijo Yoshimoto who was a culture representing of this period seemed to form such a trend and embody it. Renka-ron of Yoshimoto considerably had a quotation of “Moshi”. By analyzing this closely it was assumed that his admiration for “Moshi” was almost compiled with an attitude to respect Moshi, then it showed the influence of Confucianism on the literary criticism of Yoshimoto. Next, it was confirmed that the people around Yoshimoto were also reacted to a tide of admiration for “Moshi” sensitively from “Kakaisho”(河海抄) by Yotsutsuji Yoshinari. Also the property of classic studies of this time that was indicated from “Moshi” reception was considered.

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