「ジョクジャカルタらしさ」を模索する文化政策 : 2008年のスンドラタリ・フェスティバルから

書誌事項

タイトル別名
  • ジョクジャカルタ ラシサ オ モサク スル ブンカ セイサク 2008ネン ノ スンドラタリ フェスティバル カラ

この論文をさがす

抄録

本稿では, インドネシアの文化政策におけるジョクジャカルタ王宮舞踊の保護・発展が, スハルト政権崩壊という大きな政変の前後で方向性を変えることなく, フェスティバルを通して継承されている仕組みを検証した。独立後, インドネシアでは国家統一のために民族意識を地域主義に置き換える文化政策がとられる。ここでは地域らしさをもった質の高い文化の創出が求められた。ジョクジャカルタにおいては, 歴史的遺物と王宮舞踊が州を代表する文化に相応しいとされた。これはスハルト大統領が政権を維持するために, 権力の集中と異なるものの統一を象徴する王宮舞踊を, 精神的なレベルで必要としたからだと説明ができる。……

Under the cultural policy in Indonesia, the court dance in Yogyakarta Palace has been inherited through a Festival without altering its orientation after major political change. In this paper, I try to reveal that system. In Indonesia, a cultural policy to replace family awareness with regionalism for the Unity of the Nation was taken up after independence. The Government encouraged regions to create a high quality culture with a taste of each state. In Yogyakarta, historic monuments and court dance were elected as representative culture of the state. It is possible to determine that President Suharto needed the Javanese idea of the power the of the court dance. The court dancers thought that "the taste of Yogyakarta" was the sophisticated spirit of the dancers, and they tried to inherit its aim through Sendratari Festival. ......

収録刊行物

  • 都市文化研究

    都市文化研究 16 65-78, 2014-03

    大阪市立大学大学院文学研究科 : 都市文化研究センター

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ