栄養教諭を目指す学生の意識調査

書誌事項

タイトル別名
  • エイヨウ キョウユ オ メザス ガクセイ ノ イシキ チョウサ

この論文をさがす

抄録

type:text

栄養教諭取得希望者を増加させ,熱意ある栄養教諭を育成するために,養成課程で取り組むべき事柄について検討した。対象は2016年度に栄養教諭概論Ⅱを履修した3年生16名(取得希望者13名,非希望者3名)とし,意識調査を実施した。栄養教諭取得を希望した理由では,「管理栄養士以外の資格を取得したい」が最も多い理由であった。負担に感じていることは,授業数の増加(主として5限)であった。理想の栄養教諭像として挙がったのは,①栄養に関する指導,② 栄養以外の指導,③児童・生徒への対応ができることであった。実際の栄養教諭に対するイメージとしては「大変そう」との回答が最も多かった。今後は,新入生に対して,栄養教諭制度を正しく認識させ,栄養教諭の役割と重要性を伝えるための取り組みを実施することが必要であると考えられる。To educate an enthusiastic nutrition teacher, we aimed to investigate an important matter which should be explore in a registered dietitian training course. We investigated the perception of the students who want to obtain the license of a nutrition teacher in Josai University on being a nutrition teacher. Subjects were 16 third-year students (13 teaching course students and 3 non-teaching course students), who took the introductory course for nutrition teacher in the second semester, 2016. The principal reason of taking license of nutrition teacher is that they wanted to obtain another qualification in addition to that of registered dietitian. Students feel burdening of the increasing number of classes (mainly those held in the fifth period). The functions of nutrition teacher were thought as follows: (1) guide the nutrition students, (2) conduct tutorial to students other than the nutrition students, (3) take care of children and students. Students have perception that nutrition teachers have heavy workload. In future, we should properly introduce the nutrition teacher system to the freshmen of registered dietitian training course. Simultaneously, we also should teach them on the importance and necessity of nutrition teacher.

論文

identifier:JOS-2433541X-0203

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ