- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
A report on teaching high-advanced classes in an intensive Japanese course : how to tackle puzzles in the online classroom using Zoom through an exploratory practice
Bibliographic Information
- Other Title
-
- IX(超上級)レベル日本語クラスの実践報告 : Zoomを用いたオンライン授業の課題をめぐる探索的実践
- IX チョウジョウキュウ レベル ニホンゴ クラス ノ ジッセン ホウコク : Zoom オ モチイタ オンライン ジュギョウ ノ カダイ オ メグル タンサクテキ ジッセン
- IX超上級レベル日本語クラスの実践報告 : Zoomを用いたオンライン授業の課題をめぐる探索的実践
Search this article
Description
本稿は同志社大学日本語・日本文化教育センター(以下、日文センター)で実施された集中日本語コースのⅨ(超上級)レベルの日本語クラスに関する実践報告である。今年度は、新型コロナウイルスの感染拡大を受けて、日文センターが提供する授業においても従来の対面形式ではなくオンライン形式へと授業形態の変更を余儀なくされた。本稿で報告するⅨレベルでは、レベルの目標や授業の性質に鑑みてZoomによる同時双方向型の授業を行うことにしたが、オンラインというこれまでに経験のない形態での授業運営となることで、様々な課題に対応しつつ授業を進めていかなければならない学期となった。そこで本稿では、2020年度春学期の授業を履修者と教師が共に課題に対応しながら進めていく探索的実践であると捉え、授業報告や履修者の声などをもとに、履修者と教師が直面したオンラインという授業形態に起因する課題とその対応などについて報告する。
Journal
-
- 同志社大学日本語・日本文化研究
-
同志社大学日本語・日本文化研究 18 51-62, 2021-03
Doshisha University Center for Japanese Language and Culture
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390009225531057664
-
- NII Article ID
- 120007119837
-
- NII Book ID
- AA12331634
-
- NDL BIB ID
- 031516788
-
- ISSN
- 21868816
-
- Text Lang
- ja
-
- Article Type
- departmental bulletin paper
-
- Data Source
-
- JaLC
- IRDB
- NDL Search
- CiNii Articles
-
- Abstract License Flag
- Allowed