児童の理想的学級像認知とスクール・モラールの関連

書誌事項

タイトル別名
  • ジドウ ノ リソウテキ ガッキュウゾウ ニンチ ト スクール ・ モラール ノ カンレン
  • Elementary School Students' Images for the Ideal Classes and Its Effect on School Morale

この論文をさがす

説明

type:Article

本研究では,児童の理想的学級像認知尺度を作成し,理想的学級像認知がスクール・モラールとどのように関連を示しているのかについて調査した。自由記述調査から得られた理想的学級像認知に関する質問紙を用いて,小学校6年生103名を対象に質問紙調査を行い,理想的学級像認知尺度を作成した(研究1・2)。その結果,理想的学級像認知には,<学習・規律に関する理想>,<まとまりに関する理想>,<人間関係に関する理想>,<楽しさに関する理想>の4つの因子があることが明らかとなった。また,小学校6年生148名に対して,理想的学級像認知とスクール・モラールについての関連を調べるため,質問紙調査を行った結果(研究3),理想的学級像認知の<人間関係に関する理想>が,スクール・モラールの<学級の雰囲気>,<級友との関係>に対して正の影響力, 理想的学級像認知の<学習・規律に関する理想>,<まとまりに関する理想>はスクール・モラール,<学習意欲>に正の影響力があることが認められた。

Relationships between students' ideal images from their classes and school morale were investigated. The inventory of Elementary school students' images for the ideal classes was developed using Sixth grade elementary school students' (n = 103) responses to a questionnaire. Factor analysis of the responses identified four factors: “Studies and discipline", “Class cohesiveness", “Human relationships" and “Enjoyment". Then, sixth graders (n = 148) responded to the Questionnaire designed to examine the relationship between students' images for the ideal classes and school morale. Results indicated that “human relationships" was positively related to the School Morale Questionnaire subscale scores for “class climate," and “relationships between classmates." Moreover, “ Studies and discipline" and “ class cohesiveness" were positively related to the School Morale Questionnaire subscale score for “study motivation."

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ