知的障害児の数量感覚に関する実践的研究 第IX報

書誌事項

タイトル別名
  • チテキ ショウガイジ ノ スウリョウ カンカク ニ カンスル ジッセンテキ ケンキュウ ダイ9ホウ

この論文をさがす

抄録

type:Article

遠山ら(1985)は「量こそ数学教育の出発点である」(p.6)と提唱し,知的障害児の数量の概念形成についても,量から数へという立場から数概念を確立していかなければならないと述べている。筆者らは量概念の形成の中でも特に,子どもたちが主体的に活動し生活経験の中から学び取った感覚が,数概念を確立していく過程でとても重要ではないかと考えた。本研究では筆者らが行った日々の実践の中から,子どもたちが行った主体的な活動に焦点をあてて数量感覚に関する記録を整理することを目的とした。第IX報では,準数概念の学習を終えたと思われるグループでの小学1年生の学習内容から,「形を見つけたり作ったりする活動,量の大きさを比べる活動」での子どもの主体的な物へのかかわりを整理し,子どものものの見方や捉え方を探る。

Toyama's group suggests that "quantity is the starting point of mathematics education" and insists that mentally disabled children also form their general idea of amount on the process from the amount to the number. We formed a hypothesis that the general idea acquired in everyday experience of children's independent activities is especially important in forming the general idea of amount for mentally disabled children. Therefore, in this report, we recorded and classified the topics that are related to the sense of amount, focusing on the children's independent activities. By this 9th report, we would like to classify the independent activity of the children,who seem to have already experienced “the quasi-mathematics", approaching to the materials when they compare the quantity in the study as we reported at the 1st period. Further we would like to explore the ways of seeing and recognizing of materials by the children.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ