女性の職業としての体育教師に関する事例的研究(I)

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  • A Case Study of the Physical Education Teacher for the Occupation for Women(I)

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本研究は,大阪府下の中学校及び高等学校の女性体育教師・元女性体育教師,管理職者(体育科)への面接調査をもとに,体育教師の持つ大きな役割された次の3点(井谷2005) 1教科指導2生徒指導3部活動の指導における現状と,女性体育教師の継続の難しさを明らかにし,男性中心と考えられている体育教師社会や,女性体育教師の持つ問題点や役割を再検討することで,女性の職業としての体育教師について事例的に考察することを目的とする事例的研究である。さらに,現代は体育やスポーツを行う女性の増加に伴って,体育・スポーツを専攻する女性も増えてきている。その流れの中で,女性体育教師が少ない現状における,女性体育教師の持つ役割を探り,女性体育教師が男性中心である体育教師社会で生きていくための手がかりを考察する。特に本稿では,体育教師における男女不均衡の問題について報告する。

Generally speaking, women's physical education teachers have lower status than men's physical education teachers in Japan. The purpose of this case study was to examine the physical education teacher for the occupation for women by analyzing the interview research for women's physical education teachers of the junior high and high schools in Osaka Prefecture. Especially, the purpose of the present study is to examine the current status of the sex discrimination of the physical education teachers by analyzing the interview research for women's physical education teachers in Osaka Prefecture.

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