ドイツにおける知的障害児の環境教育の現状と課題-持続可能な開発のための教育(ESD)の視座を問い直すために─

書誌事項

タイトル別名
  • ドイツ ニ オケル チテキ ショウガイジ ノ カンキョウ キョウイク ノ ゲンジョウ ト カダイ ジゾク カノウ ナ カイハツ ノ タメ ノ キョウイク ESD ノ シザ オ トイ ナオス タメニ

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究では,理念としてはESDとして広がりをもって捉えられながら,現在までともすれば十分に取り上げられてこなかった特別ニーズ教育と環境教育の関係性の問題にアプローチをする一つの試みとして,2009年12月13日~22日のドイツの各環境センター・生活援助学校・園芸学校・州教育文化省・BUNT支部等への訪問視察(ミュンヘン・ライエンシェフ・リンデンホフ<バイエルン州>,ベルリン,ブレーメン)と収集した資料を手がかりに,ドイツにおける知的障害児の環境教育の現状と課題について指摘している。また,その一つの訪問地であるベルリンのノイコリン園芸学校の取り組みについて紹介している。 その結果,ドイツにおいて,法的には,連邦にも州にも特別なニーズのある生徒への環境教育の規定がないこと,そのため,学習遅滞児学校等の特別学校,インクルーシブ教育の形態で,各州の環境教育指針等を参照し,各々が独自に計画を立案していることがわかった。また,知的障害児を含め特別なニーズのある子どもの環境教育を進める上で,各環境センター(ベルリンでは園芸学校)が重要な役割を担っていた。この園芸学校は,ベルリンのほとんどの地区を網羅する学校外の教育施設であるが,歴史が古く,ワイマール期の改革教育学の影響を受けていた。生徒の人格の全体的教育を志向した改革教育学の考え方が,「経験と行為による授業」,「すべての感覚による学習」,「頭と心と手による学習」,「専門教科を超えた授業構想」といった現代の環境教育の課題に生かされていた。このような環境教育の捉え方は,知的障害児を含め特別なニーズのある子どもにも有効で,各園芸学校は,特別学校あるいは通常の学校のインクルーシブ学級と連携し取り組みを行っていた。さらに,ベルリンのノイコリン園芸学校では,実際に環境教育の教材について特別なニーズのある子どもへの配慮がなされており,五感を使い自然を体験することによって,インクルーシブ教育を見据えた取り組みがなされていることを視察することができた。

I conducted an interview survey of German Oekostations in December 2009 to clarify implementation and issues of environmental education for children with intellectual disability. The results were as follows. : (a) There were not the legal provisions of environmental education for children with disabilities in federation and state. In a special school and an inclusive education, the learning plan was made referring to environmental education guideline etc. of each state. (b) Environmental education center(Oekostation) played an important role to advance environmental education of children with disabilities who included children with intellectual disabilities. (c) “ Gartenarbeitschulen " in Berlin were education centers outside school and played an important role to advance environmental education in Berlin. The history of these education centers was old and had been influenced by reform pedagogy of the Weimar period. Therefore, the idea of reform pedagogy was connected with modern environmental education- “teaching by the experience and the act", “learning by all senses", “learning by Head and mind, hand", “teaching plan that exceeds a special subject"-. (d) These ideas of environmental education were useful for children with disabilities who included children with intellectual disabilities. (e) The staff of “Neukölln Gartenarbeitschule" came up with various ideas to teaching materials of environmental education for children with disabilities and also implemented programs for inclusive education. (f) The staff of “ Neukolin Gartenarbeitschule had a summary of program for these children. However, it was insufficient to plan the teaching content and method for them.

収録刊行物

関連プロジェクト

もっと見る

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ