自殺念慮のある模擬患者を用いた精神看護学シミュレーション教育プログラムの開発-演習前後の自信,気分および感情の変化から-

書誌事項

タイトル別名
  • Development of a Psychiatric Nursing Simulation Education Program Using Simulated Patients with Suicidal Ideation: Pre-Post Session Changes in Confidence and Mood States

この論文をさがす

抄録

本研究の目的は,自殺念慮のある模擬患者(以下,SP と表記)を用いた技術演習で,演習前後の自信および気分状態の変化を明らかにし,精神看護学シミュレーション教育プログラムを開発することである.研究の同意を得た学生に対し,演習の前後で「自信を問うアンケート調査用紙」と「POMS2® 日本語版」検査用紙成人用短縮版を用い調査した.得られたデータの解析には,SPSS ver.21 を使用し,対応のあるt 検定をした.また,自由記載についてテキストマイニングを用い,単語頻度分析と係り受け頻度分析をした.倫理的配慮として所属大学の倫理委員会の承認を得た.演習の前後で有意にかかわり方の自信が増加した(p<0.01).また,係り受け頻度解析では,「SP さん-演習」(6),「自信-つながる」(6)などが抽出された.一方,気分状態は演習前に比べ演習後は,【怒り-敵意】,【緊張-不安】,そして【友好】が有意に強まった.SP からフィードバックを受けることで,学生の自信は増加し,学びが深まった.SP を用いた精神看護学シミュレーション教育プログラムのフレームワークの開発につながった.特に積極的なディスカッションを繰り返すことで,グループの力動が増し,さまざまな気分状態もカタルシスを得ることが可能になる.そして,より実践に近いリアリティさを追求することで,高い学習効果が期待でき,学生の看護実践能力向上につながると考える.

The objectives of this study were to investigate changes in student confidence andmood states before and after nursing skill training sessions using simulated patients (SP) with suicidal ideation, and to develop a psychiatric nursing simulation education program. We administered a questionnaire about confidence and the Japanese short version of Profile ofMood States (POMS2®) for adults consenting students before and after the training sessions.Paired t-tests were used in statistical analysis, with all data analyzed using SPSS ver. 21. For free-text comments, we conducted word and dependency parsing frequency analyses using text mining approaches. Study approval was obtained from the universityʼs ethics committee.The results showed significant increases in confidence before and after the sessions (p<0.01).In addition, in the parsing frequency analyses, “SP—Session” (n=6) and “Confidence—Linking” (n=6) occurred most frequently. In terms of changes in mood states before and after the sessions, we observed significant differences in the positive direction for “Anger/Hostility,” “ Strain/Anxiety, ” and “ Friendliness. ” Student confidence was observed to increase andlearning was enhanced when feedback was received from the SPs. The findings of this study helped us to develop a framework for a psychiatric nursing simulation education program using SPs. In particular, the findings suggest that group dynamics increase by repeated discussion, which facilitates student catharsis through various mood states. We believe that training sessions closely simulating actual practice will help improve studentsʼ practical nursing skills.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ