人間関係形成構築に向けた「総合的な学習の時間」の実践研究 ―改訂学習指導要領における協働的学びからの検討―

書誌事項

タイトル別名
  • Practical Research on “Time for Comprehensive Learning” for Building Relationships -Examination from Collaborative Learning in the Revised Course of Study-

この論文をさがす

説明

改訂学習指導要領(平成29年)を経て,これまでの総合的な学習の時間とは異なり,より一層,「自己の生き方」「人間関係形成」及び,「探究的な見方・考え方」について重視された内容となっている。本稿では,筆者(作田)の初等教育実践事例をもとにし,総合的な学習の時間の目指す意義を探ると共に,総合的・横断的な視点から検討し,持続可能な未来社会にわたり,必要となる資質能力について明らかとした。また,人間関係形成の構築に向け,これからの総合的な学習の時間の果たす役割について理論及び,実践的考察を行い,今後に必要な総合的な学習の時間における課題と展望について示唆した。なお,ESDに掲げる今日的教育課題から,総合的な学習の時間における意義と効果及び,役割について多面的な側面から考察し,「真正な学び」に向けた自己の生き方を考えることのできる,「真の生きる力」に関する教育原理について明らかとした。

After the revised course of study (2017), unlike the time for comprehensive study so far, more emphasis was placed on "self-lifestyle", "human relations formation", and inquiring viewpoints / ideas. It has become the contents. In this paper, based on the author's (Sakuda) primary education practice case, we will explore the significance of the time for comprehensive study, and consider it from a comprehensive and cross-sectional perspective, and have a sustainable future. Clarified the necessary qualifications and abilities throughout society. In addition, we conducted theoretical and practical considerations on the role that the time for comprehensive learning will play in order to build human relationships, and suggested issues and prospects for the time for comprehensive learning that will be necessary in the future. From today's educational issues listed in ESD, it is possible to consider the meaning, effect, and role of comprehensive learning time from multiple aspects, and to think about one's own way of life toward "genuine learning". Clarified the educational principle of "true power to live".

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ