書誌事項
- タイトル別名
-
- Unveiling History of Distance Education in English Education: Japan 1885-1950
説明
本稿は,同じくVol.64に収録された書評:「英語教育史重要文献集成第13巻:英語通信教育」を補完するものである。本稿の目的は,先人である天野郁夫氏(1994)や江利川春雄氏(2019)の大著に依拠しつつ,未だ細論において開拓余地が多く残された日本における遠隔教育の歴史を紐解く上で重要かつ基本的な研究ツールや希少な関連資料の検索・保存などのノウハウについて,情報共有することである。国内に一編,二編,しか現存を確認出来ない希少資料を発掘し,知られざる遠隔教育の歴史を再構成する手作業は,宝探しにも似た発見の喜びに満ちている。書誌情報や検索に有用なキーワードは出来る限り日英併記とし,国内外の研究者への便宜に留意した。なお,本稿著者の研究内容・見解と書評とを書き分けるため,別様式で二編を同号内に掲載することをお許しいただいた。 This article provides a supplementary research note to the book review “Collection of Significant Literature on the History of English Education Vol.13: English Distance Education” included in the current Educational Studies journal volume 64. It aims to share arising research topics in the field of the history of distance education in Japan. Basing on two prior core works by Amano (1994) and Erikawa (2019), it develops discussions through examining specific topics regarding chronology and archival research. This process provides further research potentials and shares the know-how that would hopefully be useful for other researchers in-and-outside of Japan. It ends with a remark expressing the enjoyment of unveiling the unknown history of distance education, analogous to a treasure hunt of priceless ancient gold.
収録刊行物
-
- 教育研究
-
教育研究 (64), 87-93, 2022-03-31
国際基督教大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390010457687259392
-
- ISSN
- 04523318
-
- 本文言語コード
- en
-
- 資料種別
- departmental bulletin paper
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
-
- 抄録ライセンスフラグ
- 使用可