グラフ理論の教育について-中学生を対象として-

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  • グラフ リロン ノ キョウイク ニ ツイテ チュウガクセイ オ タイショウ ト シテ
  • A Study on Teaching Graph Theory-For Junior High School Students-

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type:Article

現在の数学教育は, 新学習指導要領による内容の削減, 数学嫌いなどのほか, 学校数学を取り巻くさまざまの観点から検討を迫られているといえる。これからの社会を生きていく子どもにとってどのような数学の力が必要になるのか, まさに教育内容の抜本的な再編成を検討する必要がある。本稿では, グラフ理論の教育についてその教育的意義を考察し, さらに, 中学生を対象とした教材化・教育実践を行った。これについて考察する。

Problems in our society have become more wide and complex and related deeply to many elements by the development of science and technology. But students always solve problems with simple and limited. Mathematics education has to contribute to the education of problem solveng in our real society. In this paper, we suggest to teach Graph theory and report the experimental teaching. Through this work, it will be possible that education of Graph theory helps to grow the students ability of understanding the structure of given mathematical objects and thinking logically and flexibly.

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