柳亭種彦の歌謡研究-考証随筆及び戯作の中に見える歌謡記事に注目して-

書誌事項

タイトル別名
  • リュウテイ タネヒコ ノ カヨウ ケンキュウ コウショウ ズイヒツ オヨビ ゲ
  • A Study on Ryutei Tanehiko's Research of Kayo Songs : Essays and Novels

この論文をさがす

説明

type:Article

江戸時代末期の戯作者柳亭種彦は『偐紫田舎源氏』、『正本製』等の作品によって広く知られている。一方、種彦は考証家としても重要な存在であり、今日の国文学研究の基礎を形造った一人と言っても過言でない。種彦の考証は多岐にわたっているが、本稿ではそのうち歌謡に関する考証を随筆(『還魂紙料』、『用捨箱』、『柳亭記』、『柳亭筆記』、『足薪翁記』、『足薪翁後百舙(話)』の中から指摘して紹介するとともに、戯作(『浅間獄面影草紙』、『逢州執着譚』、『勢田橋龍女の本地』、『綟手摺昔木偶』、『女模様稲妻染』、『蛙歌春土手節』、『関東小六昔舞台』)の中に見られる歌謡の影響を拾い上げる。このような作業を行う中で、従来看過されてきた種彦の歌謡研究の業績を問い直すことを試みたい。

Ryutei Tanehiko, the novelist in the Edo era, was famous for “Nisemurasaki inaka genji", “Shouhon jitate" and so on. On the other hand he was also an important scholar. It is not too much to say that he was one of the scholars who laid the foundation of the study in Japanese literature. He studied various themes, but in this report his studies on Kayo songs are indicated and introduced from his essays (“Kankon siryo", “Yousya bako", “Ryuteiki", “Ryuteihikki", “Sokushinouki", “Sokushinou nochi no hyakuwa"), and the influences of Kayo songs in his novels, (“Asamagatake omokagezoushi", “Ousyu syujhaku monogatari", “Setanohashi ryunyonohonzi", “Mojitesuri mukashi ningyou", “Ounamoyou inazumazome", “Kawazuuta haru no dotebushi", “Kantou Koroku mukashi butai") are picked up. Though Tanehiko's studies have not been overlooked by far, this report tries to focus on them.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ