読解におけるイメージ構成過程の役割-Poor ReaderとGood Readerの比較-

書誌事項

タイトル別名
  • The Role of Visual Imagery in Reading Comprehension-The Comparison between Poor and Good Readers-

この論文をさがす

抄録

type:Article

本研究は,書かれた言語刺激から視覚的イメージを構成する子どもの能力を検討するために計画された。標準化された読み能力診断検査により,25名のPoor Readerと26名のGood Readerが小学校5,6年生の中から選ばれた。被験児には,継時的に提示される事例から視覚的イメージをつくりあげ,事例に対応する関連場面を推測することが要求された。事例は語(単語条件)及び絵(絵画条件)により提示された。結果より,単語条件においてはPoor ReaderはGood Readerより劣った成績を示すが,絵画条件では両群に差がないことが明らかとなった。こうした結果より,Poor Readerの読解を増進するためには,視覚的イメージの役割が重要であることが論議された。

The present study was designed to examine the ability of children to compose visual imagery from written verbal materials. Twenty-five poor readers and twenty-six good readers were selected from fifth and sixth grade primary school children according to a standarized reading ability test. The children were required to compose a visual imagery from cue items presented successively and to identify the relevant scene corresponding to those. The cue items were presented by words (word condition) and by pictures (picture condition). The main results indicated that the poor readers showed inferior performance to the good readers in the word condition, whereas no difference was found between two groups in the picture condition. According to these findings, it was discussed that the role of visual imagery is important to improve reading comprehension of poor readers.

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ