Factors that Promote the Use of ICT in the GIGA School Initiative
-
- SATO Tomofumi
- Uchidayoko Institute for Education Research
-
- HIRANO Tomoki
- Uchidayoko Institute for Education Research
-
- YAMAMOTO Ryota
- Interfaculty Initiative in Information Studies, the University of Tokyo
-
- ISHIBASHI Junichiro
- Kawasaki City General Education Center
-
- YAMAUCHI Yuhei
- Interfaculty Initiative in Information Studies, the University of Tokyo
Bibliographic Information
- Other Title
-
- GIGA スクール構想におけるICT 活用の促進要因
- An Exploratory Analysis Based on a Survey in Kawasaki City
- 川崎市の小学校での教員調査に基づく探索的検討
Abstract
<p>本研究の目的は,GIGA スクール構想による1人1台端末整備直後におけるICT 活用の促進要因を明らかにすることである.川崎市内の小学校教員(N=997)を対象として,教員の年代,GIGAスクール構想推進講師(GSL)担当,ICT 活用歴,GIGA 以前からICT を活用していたこと,ICT活用に対する自信,がGIGA 後のICT 活用に対する認識に及ぼす影響を検討した.分析の結果から,GIGA 後のICT 活用には,「年次の若さ」「GIGA 以前のICT 活用」「自信」が有効であること,ICT 活用歴の長さだけではGIGA 後のICT 活用には寄与しないこと,年代の高い教員においてICT活用への自信を持つことの効果が高いこと,が示唆された.</p>
Journal
-
- Japan Journal of Educational Technology
-
Japan Journal of Educational Technology 46 (Suppl.), 189-192, 2022-12-20
Japan Society for Educational Technology
- Tweet
Keywords
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390014093904426112
-
- ISSN
- 21896453
- 13498290
-
- Text Lang
- ja
-
- Data Source
-
- JaLC
-
- Abstract License Flag
- Disallowed