Japanese Culture Review: An Active Learning Course at a Japanese Women’s University

この論文をさがす

抄録

Globalization and active learning have been the focus of many university curricula the past decade as institutions aim to develop programs to ensure Japanese students keep pace globally with their international counterparts. This report describes a 14-week semester course at a women’s university in Tokyo that is designed to implement these two popular elements. The rationale, methods of implementation, and the results of an end-of-term student questionnaire concerning the course will be reviewed to show how active learning can be utilized to teach a content-based English as a foreign language course.

「国際化」と「アクティブ・ラーニング」は、日本人学生が、外国人と遭遇した際にグローバルな対応ができる能力を養成するためのプログラムの開発をめざして、過去10年の間、多くの大学の重点目標であった。今回の報告では、「国際化」と「アクティブ・ラーニング」という二つの重要な要素を授業のカリキュラムに取り込み、東京の女子大学で実施された14週のコースの内容を紹介する。アクティブ・ラーニングの理論をもとにした授業方法と、学期末の学生からのアンケートによる授業評価の結果から、アクティブ・ラーニングを取り入れた授業形式が、日本人学生に外国語としての英語の内容を教えるのに、非常に効果的であることを精査した。

収録刊行物

詳細情報 詳細情報について

問題の指摘

ページトップへ