書誌事項
- タイトル別名
-
- The effects of in-group and out-group attitude on cross cultural adaptation among mainland Chinese students studying and living in Japan
この論文をさがす
説明
本研究の目的は,在日中国人留学生の心理的適応と社会文化的適応を含む異文化適応に,内集団態度と外集団態度がどのように影響するかを検討することにある。本研究は,211名の在日中国人留学生をサンプルとして実施された。その内訳は,学部生が193名,大学院生が18名であった。平均年齢は22.03歳(SD= 2.05,範囲:20-29),女性39.8%,男性60.2%であった。本研究では,参加者の心理的・社会文化的適応,内集団態度と外集団態度を測定するために,質問紙を用いた。二元配置分散分析の結果は以下のことが示された。(a)内集団態度は抑うつ症状を負に予測した;(b)内集団態度と外集団態度ともに社会文化的適応ストレスを負に予測した;(c)内集団態度レベルが低下すると,外集団態度は社会文化的適応ストレスをより強く負に予測した;(d)平均点を用いて内集団,外集団態度ともに高群と低群に分けて検討した。内集団態度が高く,外集団態度が低い参加者は,抑うつが少なく,他の参加者より心理的適応が良好であることを意味し,内集団態度が低く,外集団の態度が高い参加者は,社会文化的適応ストレスが少なく,他の参加者よりも社会文化的適応が良好であることを意味した。The objective of the study is to examine how the in-group and out-group attitudes affect psychological and socio-cultural adaptation among Chinese students studying and living in Japan. This research was conducted with a sample of 211 Chinese students studying and living in Japan. The total mean age was 22.03 (SD= 2.05, Range: 20-29), with 39.8% of participants being female and 60.2% male. A survey questionnaire was used in the current research to measure depressive symptoms to represent psychological adaptation and socio-cultural adaptation stress to represent socio cultural adaptation, in-group, and out group attitudes of the participants. The results indicated that: (a) in-group attitudes negatively predict psychological depressive symptoms; (b) both in-group and out-group attitudes negatively predict socio cultural adaptation stress; (c) as the level of in-group attitude decreases, the out-group attitude negatively predicts socio-cultural adaptation stress more strongly; (d) both in-group and out-group attitudes were divided into high and low groups using the mean scores. Participants with high in-group attitudes and low out-group attitudes showed less depression symptoms than others, while participants with low in-group attitudes and high out-group attitudes showed less socio-cultural adaptation stress adaptation than others.
収録刊行物
-
- 教育研究
-
教育研究 (65), 47-62, 2023-03-31
国際基督教大学
- Tweet
詳細情報 詳細情報について
-
- CRID
- 1390014249168529024
-
- NII書誌ID
- AN00268135
-
- NDL書誌ID
- 032788254
-
- ISSN
- 04523318
-
- 本文言語コード
- en
-
- データソース種別
-
- JaLC
- IRDB
- NDLサーチ
-
- 抄録ライセンスフラグ
- 使用可