発展的課題に対する読み物とワークシートのニーズと評価

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  • Needs and Evaluation of Reading Materials and Worksheets for Advanced Tasks
  • ハッテンテキ カダイ ニ タイスル ヨミモノ ト ワークシート ノ ニーズ ト ヒョウカ

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[要約] 本研究では,まず千葉県内の理科教員対象にして,中学校1~3年理科教科書の発展的課題に対する支援のニーズがあるのかを調査した。そして,中学校2年「二酸化炭素中のマグネシウムの燃焼」を例にして,読み物とワークシートで学習を支援することで科学的に説明できようになるのか,実際の理科授業で評価した。その結果,ニーズ調査からは,1年生物「植物の分類」に比べると2年地学「明日の天気」,3年物理「エネルギー効率」に対する支援のニーズが高かった。中学校2年生対象の発展的学習の結果からは,学習前は科学的に説明することが難しかった「二酸化炭素中のマグネシウムの燃焼」の説明が,学習後には80%以上の生徒が科学的に説明できるようになり,自信度も高くなっていた。更なる発展的課題の「たたら製鉄」の説明については,90%以上の生徒が科学的に説明できるようになり,学んだことを新たな課題にも適用して説明できるようになった。

[SUMMARY] This study was performed to investigate how many junior high school teachers had the needs for support of advanced tasks and how newly developed the reading material and worksheet facilitated students’ scientific explanation of “burning magnesium in carbon dioxide”. A total of 52 junior high school teachers were asked to answer the needs for support of 13 advanced tasks. The results showed that their needs for support of “tomorrow’s weather” and “energy efficiency” were high regardless teaching experiences. A total of 202 students tackled to explain “burning magnesium in carbon dioxide” in a 1-hour science lesson using the reading material and worksheet. The students’ responses on the worksheet were analyzed. The results showed that 185 students (91.6%) were able to explain scientifically how magnesium burn in carbon dioxide. In addition, 192 students (95.0%) were able to explain scientifically even more difficult task about “Tatara Steelmaking”. Most of the students realized that they had deeper understandings because they read the reading material and organized the information on the worksheet.

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