- 【Updated on May 12, 2025】 Integration of CiNii Dissertations and CiNii Books into CiNii Research
- Trial version of CiNii Research Knowledge Graph Search feature is available on CiNii Labs
- 【Updated on June 30, 2025】Suspension and deletion of data provided by Nikkei BP
- Regarding the recording of “Research Data” and “Evidence Data”
Development of a Programming Education Curriculum Utilizing ICT and Its Practice
-
- WADA Shigeo
- Nihon Pharmaceutical University
-
- KARIYA Naoto
- Ina-machi Minami Elementary School
-
- TAKARADA Emiko
- Ina-machi Minami Elementary School
-
- OGUCHI Masao
- Ina-machi Minami Elementary School
Bibliographic Information
- Other Title
-
- ICTを利活用したプログラミング教育カリキュラムの開発とその実践
- —Study of Educational Methods Leading to Independent Learning—
- ―主体的な学びを導く教育方法の検討―
Search this article
Description
<p>令和2年度から小学校で必修となったプログラミング教育の実施にあたり,プログラミング教育のねらいを実現するためのカリキュラムマネージメントの準備やICT環境・教材の整備が不十分な公立小学校において,プログラミング教育を実践しながら学校に適したプログラミング教育カリキュラムを開発する委嘱研究を行った.今回開発したカリキュラムの特異性として,Viscuitを活用したプログラミング教材を1年生から4年生まで整備した点が挙げられる.このプログラミング言語は,直接絵や絵文字を描き込むもので,自分が行いたい作業を直感的に入力できる.そのため,ストレスなく自分のイメージを表現できる.これは無意識のうちにプログラミング的思考の基盤となるような能力を身につけられることが期待でき,その後Scratchなどで,高度なプログラムを効率的に作成することが容易になるという利点がある.また,アンプラグド教材も含め,各教科や総合的な学習の時間などに利用できる多様なプログラミング教材を作成することができた.</p>
Journal
-
- JSSE Research Report
-
JSSE Research Report 37 (6), 69-74, 2023-06-24
Japan Society for Science Education
- Tweet
Details 詳細情報について
-
- CRID
- 1390015045367113216
-
- ISSN
- 18824684
-
- Text Lang
- en
-
- Data Source
-
- JaLC
-
- Abstract License Flag
- Disallowed